Vi har mottatt din søknad. 

Takk for at du søkte deg til vårt kurs. 

Du hører videre fra oss i løpet av kort tid. Hvis du lurer på noe annet, ta gjerne kontakt på kurs@ij.no.

Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk!

Studietur med IJ og Nona til ONA 2024

Kursledere: Henrik Vold, IJ og Sofie Braseth Guldbrandsen, Nona / Aftenposten
Write your awesome label here.
                               Foto: Canva/ IJ

Hold deg oppdatert på nye kurs!

IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen. 
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!

Hvorfor ta dette kurset?

I et unikt samarbeid mellom IJ og norske Nona kan du bli med på studietur til årskonferansen ONA, som i 2024 finner sted i Atlanta, Georgia. Vi vil også besøke mediehus og teknologiselskaper på turen.

Amerikanske Ona, eller Online News Association, er verdens største knutepunkt for digital journalistikk. Norske delegater som reiser med IJ og Nona vil i løpet av konferansen få tilgang til eksklusive samtaler med foredragsholdere og andre nøkkelpersoner som er til stede i Atlanta. 
 
Onas oppdrag er å inspirere og støtte innovasjon og utvikling i digitaljournalistikken, noe de blant annet gjør gjennom sin årlige konferanse. Ona 2024 samler de skarpeste innovasjonshodene i amerikansk og internasjonal mediebransje. Tidligere år har mediehus som New York Times, NBC News, Washington Post, CNN, Al Jazeera, Youtube og Microsoft stått på programmet. 

Årets program er fortsatt en hemmelighet, men Ona varsler at de har to viktige fokusområder for 2024: 
Journalistikk og ny teknologi, inkludert kunstig intelligens 
Ledelse, karriereutvikling og kultur

I tillegg kan du bli klokere på områder som leservekst, forretningsstrategi og produktutvikling innen nyheter. Gjennomføringen blir en blanding av tradisjonelle sesjoner som presentasjoner og panelsamtale, og mer praktiske sesjoner i større og mindre grupper. 

Før konferansen har vi en full dag med spesielt utvalgte bedriftsbesøk, der deltakerne får et unikt blikk bak kulissene i utvalgte amerikanske mediehus og teknologibedrifter, samt mulighet for å diskutere og stille spørsmål. 

Etter endt konferanse vil vi sette sammen en presentasjon med læring fra konferansen, som du kan ta med til ditt eget mediehus for å dele innsikt. Slik skaper reisen verdi for flere. 

Dette lærer du:

  • Journalistikk og ny teknologi, inkludert kunstig intelligens 
  • Ledelse
  • Karriereutvikling og kultur
  • Leservekst innen nyheter
  • Forretningsstrategi og produktutvikling innen nyheter
  • Unikt blikk bak kulissene i utvalgte amerikanske mediehus og teknologibedrifter

Praktisk informasjon

Kurset passer for:
Alle som ønsker å lære mer om kunstig intelligens, medieinnovasjon og teknologi. 

Søknadsfrist:
Snarest

Kursavgift:

26.950,- per deltaker. I tillegg kommer fly, hotell og måltider som hver enkelt ordner selv. 

Kursavgiften inkluderer: 
Bedriftsbesøk
Billett til ONA24 - Prisen for konferansebillett, og som legger føringer for vår kursavgift, forutsetter at man er medlem i ONA
Eksklusive møter underveis i konferansen 

Avreise fra Norge er tirsdag 17. september. Onsdag 18. september er programmet dedikert til bedriftsbesøk, mens selve konferansen går av stabelen torsdag 19. til og med lørdag 21. september. 

Det er begrenset antall plasser.

Kursledere

Henrik Brattli Vold

Kursholder og fagmedarbeidere IJ

BIO
Henrik Vold har bakgrunn som journalist innen ulike områder som kultur, vitenskap, helse og gravesaker, og har jobbet for ledende norske mediebedrifter som Nettavisen, ABC Nyheter og NRK. I tillegg til å jobbe som journalist, har Vold også hatt utviklingsroller i NRK Sport og vaktsjef-, prosjektleder- og lederstillinger, som i NRK Kompetanse med ansvar for nettopplæringen i hele NRK. Han har særlig kompetanse innen verifisering/faktasjekk, AI for redaksjoner, samt hjelp til digitalisering og effektiv redaksjonell produksjon.

Sofie Braseth Guldbrandsen

Nona / Aftenposten
BIO
Sofie er redaksjonell prosjektleder i Aftenposten og styreleder i Nona. Nona er et sterkt og aktivt fellesskap for innovasjon og utvikling i digitale medier, og har fra et tidlig stadium vært med på å rette søkelyset mot hvordan AI-teknologien påvirker norsk mediebransje. I Aftenposten leder Sofie strategiprosjekter på oppdrag fra mediehusets ledergruppe, og jobber ofte på tvers av redaksjon, produkt og brukermarked. Sofie har mangeårig bakgrunn som journalist, og er siviløkonom fra BI. 
Empty space, drag to resize

Kurs: + overskrift på kurset

Trykk på knappen over for å gå inn i kursrommet. 
I kursrommet finner du praktisk informasjon, program og annet.

Programmet, oppgaver og innholdet i kurset

Ønsker du dette kurset til din bedrift?