Presseetikk på 1-2-3
Hvorfor ta dette kurset?
Presseetikken er det som skiller journalistikken fra bloggere, sosiale medier, politisk propaganda og kommersiell informasjon. Kurset bruker virkelige eksempler, og har intervjuer med journalister og redaktører som har gått på en smell i PFU.
Vi journalister er forpliktet til å opptre etisk: Sjekke at det vi formidler er sant, sørge for at flere kommer til orde, ta hensyn til de vi omtaler og så videre. Men det gjør vi ikke alltid. Hver gang Pressens Faglige Utvalg har møte, blir noen felt for brudd på etikkreglene i Vær Varsom-plakaten.
Målet med dette kurset er at du skal lære å tenke deg om, og bli en tryggere journalist som vet hvor grensene går på de mest utsatte stedene.
Vi journalister er forpliktet til å opptre etisk: Sjekke at det vi formidler er sant, sørge for at flere kommer til orde, ta hensyn til de vi omtaler og så videre. Men det gjør vi ikke alltid. Hver gang Pressens Faglige Utvalg har møte, blir noen felt for brudd på etikkreglene i Vær Varsom-plakaten.
Målet med dette kurset er at du skal lære å tenke deg om, og bli en tryggere journalist som vet hvor grensene går på de mest utsatte stedene.
Dette lærer du:
- de viktigste punktene i presseetikken, og de mediene oftest synder mot
- kurset bruker virkelige eksempler, og har intervjuer med journalister og redaktører som har gått på en smell i PFU.
Praktisk informasjon
Kurset passer for alle journalister og redaktører, men også for journaliststudenter og alle som ønsker å lære om presseetikk.
Du får med fire ekstra leksjoner som tar for seg de siste endringene i Vær Varsom-plakaten. MERK! Disse leksjonene er tatt ut fra kurset Den nye Vær Varsom-plakaten; som er forbeholdt bedrifter og redaksjoner. Kursleder vil ikke være tilgjengelig for kommentarer og oppfølging ved kjøp av Presseetikk på 1-2-3.
Når du kjøper et nettkurs, får du umiddelbart tilgang til kurset. Tilgangen varer i 6 måneder og i denne perioden står du fritt til å ta leksjoner når det måtte passe deg.
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Du får med fire ekstra leksjoner som tar for seg de siste endringene i Vær Varsom-plakaten. MERK! Disse leksjonene er tatt ut fra kurset Den nye Vær Varsom-plakaten; som er forbeholdt bedrifter og redaksjoner. Kursleder vil ikke være tilgjengelig for kommentarer og oppfølging ved kjøp av Presseetikk på 1-2-3.
Når du kjøper et nettkurs, får du umiddelbart tilgang til kurset. Tilgangen varer i 6 måneder og i denne perioden står du fritt til å ta leksjoner når det måtte passe deg.
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Kursleder
Trygve Aas Olsen
Kursleder, journalist, forfatter og fagmedarbeider hos IJ
BIO
Trygve Aas Olsen er fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk og har tidligere jobbet i Dagbladet, Journalisten og Dagens Næringsliv. Han lærer deg å finne fakta. Aas Olsen holder kurs i research, økonomi, offentlighet og innsyn, skriving og ledelse. Han evaluerer produkter og gir råd ved produktutvikling.