Vi har mottatt din søknad. 

Takk for at du søkte deg til vårt kurs. 

Du hører videre fra oss i løpet av kort tid. Hvis du lurer på noe annet, ta gjerne kontakt på kurs@ij.no.

Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk!

2 dager som oppgraderer deg som digital leder  

Kursleder: Cory Schouten, Managing Editor, Crain’s Business News New York 
  • 7. og 8. oktober 
  • Pressens hus, Skippergata 24, 0154 Oslo
  • Medlem av norsk presseorganisasjon:
    Kr 6 900
    Andre deltakere: 
    Kr 8 900 

    Har du spørsmål, ta kontakt på kurs@ij.no.
Write your awesome label here.

Hold deg oppdatert på nye kurs!

IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen. 
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!

Hvorfor ta dette kurset?

Medieledelse i 2024 er krevende. Lær av transformasjonen og suksessgrepene i The Wall Street Journal og New Yorks business-avis Crain´s. Dette er en sjelden mulighet til en intensiv oppgradering som vil styrke både egen ledelse og redaksjonens evne til å lykkes digitalt.

Du lærer nye måter å utvikle og engasjere medarbeiderne dine på,  hvordan dere kan fortelle bedre og mer dristige historier og lykkes som redaksjon! 
Kurset gir deg metoder for å organisere reportasjeprosjekter som styrker relasjonen til lesere og seere, blant annet gjennom å utnytte innsikt og teknologi. 

Kursleder Cory Schouten var tidligere redaktør for nye formater i The Wall Street Journal og jobber i dag som sjefredaktør i Crain's New York Business. Han er også adjunkt i medievirksomhet ved Columbia University. 

På kurset lærer du å:
- lede en redaksjon i tidsklemma - engasjere journalister til å levere arbeid som møter målgruppens behov
- utarbeide strategier for å balansere økt produksjon med begrensede personalressurser
- utarbeide en tydelig strategi og klare mål
- opprettholde balansen mellom jobb og fritid

Du vil også få tips og råd om hva dine medarbeidere trenger:
- data (både numeriske og anekdotiske) om publikum, saker og tema
- utvikling (regelmessige tilbakemeldinger, coaching, og opplæring / kompetanse)
- gjennomslagskraft (saker som når ut og utgjør en forskjell)
- prioriteringer (hvordan håndtere de viktigste sakene uten å overse nødvendige nyhetsoppdateringer)

Vi tar for oss hvordan organisere arbeidshverdagen:
- revurder hvordan data deles på tvers av teamet, fra hyppighet til leveringsmetode
- ha en tydlig plan for prioritering, enten det gjelder en nyhetssak, et nyhetsprodukt eller et fagområde
- bruk enkle verktøy, som AI, for å tilføre leserne mer verdi med mindre personalinnsats
- eksperimenter med formater
- del suksesshistorier og lærdom
- legg til rette for kryssopplæring slik at flere kan sende nyhetsbrev, publisere nyhetssaker og oppdatere hjemmesiden (selvsagt med redaktørens godkjenning)
- tips for å fremme samarbeid og veiledning i teamet når du ikke alltid kan være på kontoret
- utvikle kilder og lage gode saker
- hold mer effektive og målrettede møter

Sammen skal vi også se på det som betyr mest:
- hvilken sak vil du huske ved slutten av året?
- dyrk frem en følelse av nysgjerrighet og undring, og oppmuntre teamet ditt til å gjøre det samme
- sett deg inn i lesernes situasjon og lever på behovet 

Om kurset: 

Kurset passer for alle med leder- og personalansvar i mediehuset. 

Formatet for kurset blir en blanding av kunnskapsdeling og praktisk workshop, og du returnerer til mediehuset med en oppdatert verktøykasse av tips og metodikk 

Praktisk informasjon

Ta med egen PC. Det kan bli aktuelt å laste ned programmer som ikke nødvendigvis fungerer like godt på nettbrett/mobil. 

Undervisningen foregår på engelsk.

Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer
her >>

Kursleder:

Cory Schouten 

Kursholder

BIO
Cory Schouten er ansvarlig redaktør for Crain’s Business New York. I 2018 ble han hentet til The Wall Street Journal fra CRJ/Indianapolis Business Journal, for å lede mediegigantens satsing på bedre og mer målrettede nyhetsbrev.
Han ble etter hvert redaktør for WSJs satsing innenfor alle nye formater. Det innebar også blant annet å utvikle journalistisk historiefortelling i formater som sms, kalendernyheter, live-chats og ebøker.

Empty space, drag to resize

Kurs: Bruk kunstig intelligens i journalistikk research

Trykk på knappen over for å gå inn i kursrommet. 
I kursrommet finner du praktisk informasjon, program og annet.

Programmet, oppgaver og innholdet i kurset

Ønsker du dette kurset til din bedrift?