Vi har mottatt din søknad.
Takk for påmeldingen, du hører fra oss snarlig om hvorvidt du får plass på kurset.
Dessverre havner av og til e-post fra oss i spam-mail, så sjekk gjerne e-post-mappene dine. Ta kontakt på [email protected] dersom du lurer på noe.
Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk.
Journalistikk for utviklere og produktfolk
Hold deg oppdatert på nye kurs!
IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen.
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!

Programmet, oppgaver og innholdet i kurset
Hvorfor ta dette kurset?
Journalistikk skapes ikke lenger bare med lyd, bilder og bokstaver. Utviklere, UX-ere, analytikere, og produkteiere og forretningsutviklere er en viktig del av medieproduksjonen. Og oppmerksomheten om verdien av å sette sammen brede team fra flere fagområder, er blitt større i de fleste miljøer. På dette kurset, skal vi bygge bro mellom teknologi og redaksjonelle prinsipper og styrke samspillet mellom fagområdene.
Som kursdeltager vil du få et godt innblikk i: Hva er egentlig greia med journalistikk? Hva mener vi når vi snakker om presseetikk og redaktørplakaten? Hvorfor har både kriminelle, politikere og varslere det samme krav på kildevern? Og hvorfor oppfører vi oss som om kildevernet er noe hellig? Vi skal også diskutere hva som skjer når mange ukers hardt arbeid likevel ikke blir publisert.
På to dager får du en grunnleggende innføring i journalistiske prinsipper, lærer om Vær varsom-plakaten og det å bli felt i PFU. Du skal få koden til å forstå hva det handler om og blir rustet til å jobbe med redaksjonelle miljøer.
Som kursdeltager vil du få et godt innblikk i: Hva er egentlig greia med journalistikk? Hva mener vi når vi snakker om presseetikk og redaktørplakaten? Hvorfor har både kriminelle, politikere og varslere det samme krav på kildevern? Og hvorfor oppfører vi oss som om kildevernet er noe hellig? Vi skal også diskutere hva som skjer når mange ukers hardt arbeid likevel ikke blir publisert.
På to dager får du en grunnleggende innføring i journalistiske prinsipper, lærer om Vær varsom-plakaten og det å bli felt i PFU. Du skal få koden til å forstå hva det handler om og blir rustet til å jobbe med redaksjonelle miljøer.
Dette lærer du:
- Grunnleggende journalistiske prinsipper
- Trene på etiske problemstillinger, teknologiske utfordringer i redaksjonsmiljøer og journalistiske sjangere
- Diskutere hvordan vi får samarbeidet mellom faggruppper til å bli enda bedre, og hva som må til for å gjennomføre det
Praktisk informasjon
Det blir korte foredrag og diskusjoner pluss praktiske øvelser som i løpet av to dager skal gi grunnlaget du trenger for å bli enda viktigere og tryggere i samspillet med redaksjonelle kolleger.
Vi har også ambisjoner om at kurset skal øke forståelsen for det viktige samfunnsoppdraget pressen har.
Etter at de første todagerskursene er gjennomført i høst og vinter, inviteres til en halv dags alumnisamling der alle deltagerne inviteres til Pressens hus.
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Vi har også ambisjoner om at kurset skal øke forståelsen for det viktige samfunnsoppdraget pressen har.
Etter at de første todagerskursene er gjennomført i høst og vinter, inviteres til en halv dags alumnisamling der alle deltagerne inviteres til Pressens hus.
Har du ytterligere spørsmål knyttet til kurset? Kontakt gjerne: Geir Terje Ruud på tlf: 90548948 eller mail
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Kursleder
Geir Terje Ruud
Kursholder, tidligere journalist og nå mediekonsulent
BIO
Geir Terje Ruud har 10 års erfaring fra VG Nett, og har vært digital sjefredaktør i Ekstra Bladet (Danmark) og utviklingsdirektør i NTB.
Siri Skaalmo
Kursholder og daglig leder for IJ
BIO
Siri Skaalmo er daglig leder for kursvirksomheten og administrasjonen av IJ. Hun har bakgrunn og erfaring innen journalistikk, ledelse, medieutvikling og innovasjon, blant annet fra Dagens Næringsliv.
Ønsker du dette kurset til din bedrift?
Kurs: Journalistikk for utviklere og produktfolk