Vi har mottatt din søknad.
Takk for at du søkte deg til vårt kurs.
Du hører videre fra oss i løpet av kort tid. Hvis du lurer på noe annet, ta gjerne kontakt på kurs@ij.no.
Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk!
Nå de unge med god journalistikk – uten TikTok-dansing
Hold deg oppdatert på nye kurs!
IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen.
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!
Hvorfor ta dette kurset?
De redaktørstyrte mediene sliter med å nå unge målgrupper og svært mange unge får med seg nyhetene fra Snapchat, TikTok eller Instagram, i stedet for de tradisjonelle kanalene. Men er det noen som faktisk har lykkes med å nå de unge? Hvilke metoder og plattformer har de brukt, og hvordan kan du som journalist eller redaktør jobbe smartere for å sikre fremtidens lesere, seere og lyttere?
Dette kurset gir deg et dypdykk i kultur, språk og visuelle uttrykk blant unge – rett og slett kunnskapen du trenger for å føle deg trygg på å skape innhold som treffer. I tillegg presenterer vi en rekke case og eksempler og tilrettelegger for diskusjoner og oppgaver som alle handler om hvordan redaktørstyrte medier kan nå et ungt publikum – uten å falle i klisjéfeller eller miste sitt journalistiske særpreg.
Dette lærer du:
- Du får en grundig innføring i hva unge leser, ser og lytter på og hvorfor.
- Du lærer om visuelle uttrykk, interesser, subkulturer og språk som preger måten unge kommuniserer på og ser verden.
- Du gjør et dypdykk i ulike case som viser hvordan redaktørstyrte medier i Norge og Europa har klart å fange opp et ungt publikum.
- Du får konkrete verktøy som hjelper deg å bruke sosiale medier og en rekke utradisjonelle plattformer på en måte som både beskytter integriteten til innholdet, og sprer det til nye grupper.
Praktisk informasjon
Kurset passer for:
Alle redaksjonelle medarbeidere som ønsker å nå unge med god journalistikk i tekst, video eller lyd.
Praktisk informasjon:
Kurset er praktisk rettet, med oppgaver underveis og tid til diskusjon.
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Praktisk informasjon:
Kurset er praktisk rettet, med oppgaver underveis og tid til diskusjon.
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Kursleder
Agnes Bridge Walton
Kursholder og fagmedarbeidere IJ
BIO
Agnes Walton er journalist og videoprodusent, og har en mastergrad i miljøvitenskap. Hun var tidligere seniorreporter for New York Times Opinion, og har produsert nyhets-TV for klimadesken til VICE/HBO, samt laga flere dokumentarfilmer og podkast for VICE News og HULU. Agnes vant to News and Documentary Emmy i 2021 og fikk en nominasjon i 2022.
Foto: William Glandberger
Peder Haugfos
Kursholder
BIO
Peder Haugfos er en kreativ strateg og kreativ leder som jobber med å skape meningsfulle forbindelser mellom merkevarer og folk. Han utfordrer merkevarer i å trå ut av komfortsonen sin og utforske nye visuelle språk, for å skille seg ut i overmettet marked, med mye homogene design- og innholdsopplevelser. Han har jobbet med merkevarer som BBC, NRK, VG, RTS Sveits, VRT Belgia. Han utvikler kreative konsepter og setter retning for merkevarer for å aktivere merkevarer inn i nye markeder og kontekster. Med bachelor i journalistikk og mastergrad i forretningsutvikling og design fra NTNU og TU Berlin har Peder et tverrfaglig og visjonært blikk på det å dra merkevarer framover.
Kurs: + overskrift på kurset