Vi har mottatt din søknad.
Takk for at du søkte deg til vårt kurs.
Du hører videre fra oss i løpet av kort tid. Hvis du lurer på noe annet, ta gjerne kontakt på kurs@ij.no.
Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk!
Bli med til SXSW i London!
Hold deg oppdatert på nye kurs!
IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen.
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!

Studietur, nettverk og unikt innblikk i SXSW Europe!
IJ og NONA arrangerer studietur til tidenes første South by Southwest-konferanse i Europa! Vi skal sammen ta inn inntrykk fra noen av verdens selskaper og personer, og vi skal møte en av de skarpeste hodene i The Economist.
SXSW i Austin, Texas, er kjent for å være stedet å oppdage "the next big thing". Mediefolk fra hele verden har valfartet dit i en årrekke. Nå kommer konferansen til Europa, og til Shoreditch i London.
IJ og Nona tar med en gruppe fra den norske mediebransjen til London i starten av juni 2025.
Konferansen varer 2. – 5. juni, og vi legger opp til fire dagers studietur, og konferansebilletten på 16 800 kroner er inkludert i prisen. SXSWs første europeiske utgave har et tett program, med noen av de fremste innen sine felt i verden. I hullene i programmet plasserer vi gode møter med Londonbaserte, innovative mediemiljøer og -personer. Vi sørger også for å utarbeide et godt og medietilpasset konferanse-spor, samt at gruppen deler erfaringer og gir deltakerne et unikt nettverk. Vi som drar jobber sammen ut et erfaringsopplegg underveis i uka, slik at det er enkelt å dele kunnskap med hjemredaksjonen i etterkant.
Programmet oppdateres fortløpende.
SXSW i Austin, Texas, er kjent for å være stedet å oppdage "the next big thing". Mediefolk fra hele verden har valfartet dit i en årrekke. Nå kommer konferansen til Europa, og til Shoreditch i London.
IJ og Nona tar med en gruppe fra den norske mediebransjen til London i starten av juni 2025.
Konferansen varer 2. – 5. juni, og vi legger opp til fire dagers studietur, og konferansebilletten på 16 800 kroner er inkludert i prisen. SXSWs første europeiske utgave har et tett program, med noen av de fremste innen sine felt i verden. I hullene i programmet plasserer vi gode møter med Londonbaserte, innovative mediemiljøer og -personer. Vi sørger også for å utarbeide et godt og medietilpasset konferanse-spor, samt at gruppen deler erfaringer og gir deltakerne et unikt nettverk. Vi som drar jobber sammen ut et erfaringsopplegg underveis i uka, slik at det er enkelt å dele kunnskap med hjemredaksjonen i etterkant.
Blant dem vi skal møte er Sondre Ulvund Solstad, som er Senior Data Journalist hos The Economist. Han er en tydelig skikkelse innen datadrevet journalistikk og en pioner i bruken av avanserte analysemetoder for å avdekke viktige samfunnstrender. Som Senior Data Journalist i The Economist har han siden 2020 satt sitt preg på avisens dekning gjennom ekte innovative tilnærminger til komplekse temaer.
Hans arbeid spenner fra å grave i og presentere pandemiens sanne dødsfall til å kartlegge konflikter ved hjelp av satellittdata. Hans "war tracker" for Ukraina-krigen, som bruker satellittdata opprinnelig ment for å overvåke skogbranner, har gitt et helt nytt innblikk i konfliktens omfang og dynamikk, og dette arbeidet førte også til at han ble kåret til årets datajournalist ved Press Awards i 2024.
Solstad er utdannet ved Princeton University og har erfaring fra prestisjetunge institusjoner som Harvard, og hans arbeid har blitt sitert i over 200 akademiske publikasjoner og av store internasjonale medier, som Le Monde, Der Spiegel, the New York Times, Wired og Foreign Policy.
Han har også utviklet modeller for å estimere risiko knyttet til COVID-19, som senere har blitt validert av forskere ved NYU Langone, og dette arbeidet ble belønnet med den prestisjetunge Future of Media Award i 2022.
Vi får et eksklusivt møte med Olle Zachrison, ny AI-sjef i BBC og en av de mest sentrale personene innen bruk av kunstig intelligens i media i verden. Han kommer fra en liknende stilling i Sveriges Radio, og mange vil også kjenne ham som en av initiativtagerne til Nordic AI Journalism Network, som de siste årene er blitt et av de viktigste nettverkene for KI-innovasjon i Norden.
Vi får et eksklusivt møte med Olle Zachrison, ny AI-sjef i BBC og en av de mest sentrale personene innen bruk av kunstig intelligens i media i verden. Han kommer fra en liknende stilling i Sveriges Radio, og mange vil også kjenne ham som en av initiativtagerne til Nordic AI Journalism Network, som de siste årene er blitt et av de viktigste nettverkene for KI-innovasjon i Norden.
Programmet oppdateres fortløpende.
Dette lærer du:
Praktisk informasjon
Kurset passer for:
Alle som ønsker å lære mer om kunstig intelligens, medieinnovasjon og teknologi.
Søknadsfrist: Snarest
Kursavgift:
26.000,- per deltaker. I tillegg kommer fly, hotell og måltider som hver enkelt ordner selv.
Kursavgiften inkluderer:
Forbehold:
Vi tar forbehold om nok antall deltakere for å gjennomføre studieturen.
Alle som ønsker å lære mer om kunstig intelligens, medieinnovasjon og teknologi.
Søknadsfrist: Snarest
Kursavgift:
26.000,- per deltaker. I tillegg kommer fly, hotell og måltider som hver enkelt ordner selv.
Kursavgiften inkluderer:
Bedriftsbesøk
Billett til SXSW
Eksklusive møter underveis i konferansen
Forbehold:
Vi tar forbehold om nok antall deltakere for å gjennomføre studieturen.
Kursledere
Henrik Brattli Vold
Kursholder og fagmedarbeidere IJ
BIO
Henrik Vold har bakgrunn som journalist innen ulike områder som kultur, vitenskap, helse og gravesaker, og har jobbet for ledende norske mediebedrifter som Nettavisen, ABC Nyheter og NRK. I tillegg til å jobbe som journalist, har Vold også hatt utviklingsroller i NRK Sport og vaktsjef-, prosjektleder- og lederstillinger, som i NRK Kompetanse med ansvar for nettopplæringen i hele NRK. Han har særlig kompetanse innen verifisering/faktasjekk, AI for redaksjoner, samt hjelp til digitalisering og effektiv redaksjonell produksjon.
Representant fra Nona
Nona
BIO
En representant fra Nona blir med til SXSW London som reiseleder. Nona er et aktivt mediefellesskap for innovasjon og utvikling i digitale medier. De samler mediebransjen til erfaringsdeling og diskusjon året rundt gjennom fysiske og digitale arrangementer, og hjelper medlemmer over hele landet med å holde seg oppdatert på de viktigste trendene og mulighetene akkurat nå. Nona ble stiftet i 2008 under navnet Netthoder, og drives av et frivillig styre med deltakere fra åtte ulike mediehus.
Kurs: + overskrift på kurset