Vi har mottatt din søknad.
Takk for at du søkte deg til vårt kurs.
Du hører videre fra oss i løpet av kort tid. Hvis du lurer på noe annet, ta gjerne kontakt på kurs@ij.no.
Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk!
Bli en mester på idéutvikling - fra inspirasjon til ferdig produkt
Hold deg oppdatert på nye kurs!
IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen.
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!
Hvorfor ta dette kurset?
Synes du det er vanskelig å komme på gode ideer til redaksjonsmøtet? Eller går du på autopilot og gjennomfører ideene dine etter samme oppskrift hver gang? Da er dette kurset for deg!
På dette kurset lærer du metoder for strukturert idé-arbeid og hvordan du finner ny inspirasjon, gjerne på uventede steder. Du lærer hvordan starten på en idé formes og blir til et genuint spennende prosjekt, og du lærer hvordan du bryter ut av kjente formater i prosessen der idéen blir til ferdig sak/ produkt.
Er det noe alle journalister, redaksjonsledere, vaktsjefer og mellomledere vet: Har du en god idé som kan bli til en sak vi er «alene om», så slipper du å ta den kjedelige arbeidsoppgaven som «må gjøres i dag».
Journalist Christian Ingebrethsen har, gjennom 15 år i NRK, lært seg mange triks for å få bruke tiden på sine egne ideer. Han vet hvordan man som journalist kan få frihet og tillit til å løse dem, og hvordan du skaper innhold som treffer. Nå vil han dele alle triksene med deg.
Gjennom et tiår som videojournalist, podkastprodusent og skribent for blant annet VICE on HBO og New York Times har Agnes Walton blitt kjent for å alltid ha en pitch i baklomma i tilfelle noen spør, og for å hente inspirasjon fra uventede steder. Hun satt på en litt-for-vag tanke om cowboykultur i Amazonas i fire år til den plutselig kunne lages om til en ferdig TV-dokumentar på bare seks uker.
Agnes og Christian legger til rette for praktiske oppgaver og kreativt samarbeid gjennom et todagers kurs, og du får metodene som gjør at hele redaksjonen kan forme ideer til slagkraftige reportasjeplaner. Når kurset er ferdig skal du sitte igjen med en konkret plan til minst en sak du brenner for å få laget.
På dette kurset lærer du metoder for strukturert idé-arbeid og hvordan du finner ny inspirasjon, gjerne på uventede steder. Du lærer hvordan starten på en idé formes og blir til et genuint spennende prosjekt, og du lærer hvordan du bryter ut av kjente formater i prosessen der idéen blir til ferdig sak/ produkt.
Er det noe alle journalister, redaksjonsledere, vaktsjefer og mellomledere vet: Har du en god idé som kan bli til en sak vi er «alene om», så slipper du å ta den kjedelige arbeidsoppgaven som «må gjøres i dag».
Journalist Christian Ingebrethsen har, gjennom 15 år i NRK, lært seg mange triks for å få bruke tiden på sine egne ideer. Han vet hvordan man som journalist kan få frihet og tillit til å løse dem, og hvordan du skaper innhold som treffer. Nå vil han dele alle triksene med deg.
Gjennom et tiår som videojournalist, podkastprodusent og skribent for blant annet VICE on HBO og New York Times har Agnes Walton blitt kjent for å alltid ha en pitch i baklomma i tilfelle noen spør, og for å hente inspirasjon fra uventede steder. Hun satt på en litt-for-vag tanke om cowboykultur i Amazonas i fire år til den plutselig kunne lages om til en ferdig TV-dokumentar på bare seks uker.
Agnes og Christian legger til rette for praktiske oppgaver og kreativt samarbeid gjennom et todagers kurs, og du får metodene som gjør at hele redaksjonen kan forme ideer til slagkraftige reportasjeplaner. Når kurset er ferdig skal du sitte igjen med en konkret plan til minst en sak du brenner for å få laget.
Når en idé først har fått fotfeste i hjernen, er det nesten umulig å utrydde den.
Dominic Cobb, spilt av Leonardo Di Caprio, filmen "Inception"
Dette lærer du:
- Kreative metoder for å utvikle og styrke dine og andres idéer
- Hvordan du får grønt lys til å utvikle og jobbe videre med en god idé
- Hvordan du tar i bruk gode verktøy for å skape et produkt som er like spennende som idéen du startet med
- Og kanskje aller viktigst – hvordan du skaper et miljø og en kultur der flere ønsker å komme med egne idéer, og gode idéer får bein å gå på
Praktisk informasjon
Kurset passer for:
Alle
Praktisk informasjon:
Kurset er praktisk rettet, med oppgaver underveis og tid til diskusjon.
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Praktisk informasjon:
Kurset er praktisk rettet, med oppgaver underveis og tid til diskusjon.
Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>
Kursleder
Agnes Bridge Walton
Kursholder og fagmedarbeidere IJ
BIO
Agnes Walton er journalist og videoprodusent, og har en mastergrad i miljøvitenskap. Hun var tidligere seniorreporter for New York Times Opinion, og har produsert nyhets-TV for klimadesken til VICE/HBO, samt laga flere dokumentarfilmer og podkast for VICE News og HULU. Agnes vant to News and Documentary Emmy i 2021 og fikk en nominasjon i 2022.
Kursleder
Christian Ingebrethsen
Kursholder og nyhetsjournalist, NRK
BIO
Christian Ingebrethsen har i over 10 år utfordret reportasjesjangeren på radio, nett og TV. Sørlendingen begynte sin karriere i NRK P3 før han beveget seg over i nyhetssjangeren. Christian er mest kjent som reporter i Dagsrevyen, men leverer også ukentlig reportasjer til radio og nett. Han har jobbet mest med kulturjournalistikk, men brenner for å ta med seg leken inn i alle felt.
Kurs: + overskrift på kurset