Vi har mottatt din søknad.
Takk for at du søkte deg til vårt kurs.
Du hører videre fra oss i løpet av kort tid. Hvis du lurer på noe annet, ta gjerne kontakt på [email protected].
Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk!
AI AI – Lær om kunstig intelligens i San Francisco
Hold deg oppdatert på nye kurs!
IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen.
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!

Hvorfor ta dette kurset?
Begreper som AI (KI), AR, ChatGPT og metaverset har truffet forbrukermarkedet og mediene med smart teknologi som vil påvirke hvordan vi jobber framover.
Innovasjon og ny teknologi utviklet av selskaper som Facebook, Google, Amazon og Apple, har totalt endret hvordan vi samler inn, redigerer og publiserer informasjon. Nå har vi også blitt kjent med nye AI-selskaper som OpenAI, Anthropic og mange flere. Fellesnevneren er at alle disse er basert i San Francisco og Silicon Valley – og det er dette geografiske området som driver utviklingen framover.
På denne studieturen til San Francisco og Bay Area-området, møter vi noen av de toneangivende selskapene og personene som er helt i front av teknologiutviklingen. Gjennom møter ute i bedrifter, og forelesninger får vi innblikk i hvordan selskaper og miljøer skaper og utnytter kunstig intelligens.
På denne studieturen til San Francisco og Bay Area-området, møter vi noen av de toneangivende selskapene og personene som er helt i front av teknologiutviklingen. Gjennom møter ute i bedrifter, og forelesninger får vi innblikk i hvordan selskaper og miljøer skaper og utnytter kunstig intelligens.
I tillegg skal vi selvfølgelig også innom temaer som etikk, desinformasjon og opphavsrettsproblematikk ved bruk av AI/KI-verktøy for å generere innhold. Den siste dagen avslutter vi kurset med en praktisk workshop i bruk av noen av de mest kjente AI/KI-tjenestene for å generere innhold.
Gjennom IJs samarbeid med leder for UC Berkeley Advanced Media Institute, Vicki Hammarstedt, får vi direkte tilgang til verdensledende innovatører på disse områdene.
Dette lærer du:
- Hva er kunstig intelligens, og hvordan kan teknologiutviklingen påvirke mediebransjen og samfunnet?
- Hvilke produkter og tjenester har bedrifter innenfor og utenfor mediebransjen skapt hittil
- Utfordringer og muligheter AI/KI gir innenfor b.la etikk og opphavsrett
- Kan vi stole på chatbots og AI/KI-generert innhold?
- Bli kjent med, og prøve ut noen av de mest kjente verktøyene for generering av AI/KI-basert innhold
Praktisk informasjon
Kurset passer for:
Medlemmer av Oslo Redaktørforening, som ønsker å lære mer om kunstig intelligens, medieinnovasjon og teknologi.
Søknadsfrist: 12. november
Kursavgift:
27.000,- per deltaker. I tillegg kommer fly, hotell og måltider som hver enkelt ordner selv.
Det er mulig å søke støtte via STUP ordningen:
Medlemmer av Oslo Redaktørforening, som ønsker å lære mer om kunstig intelligens, medieinnovasjon og teknologi.
Søknadsfrist: 12. november
Kursavgift:
27.000,- per deltaker. I tillegg kommer fly, hotell og måltider som hver enkelt ordner selv.
Det er mulig å søke støtte via STUP ordningen:
Her kan du søke om Stup-stipend - frist 1. august, 1. oktober og 1. januar. For spørsmål vedrørende Stup, kontakt Oda Mo Eikefet ([email protected]).
Det er begrenset antall plasser.
Det er begrenset antall plasser.
En foreløpig oversikt for studieturen:
Dag 1 – mandag 26. februar: Avreise Oslo – ankomst San Francisco. Felles samling etter innsjekk hotell
Dag 2 – tirsdag 27. februar: Program for dagen lages i samarbeid med direktør Vicki Hammarstedt ved Berkeley Advanced Media Institute. Blant aktuelle forelesere finner vi b.la mediegrunder og mediefuturist David Cohn. Andre relevante forelesere inviteres inn også denne dagen
Dag 3 – onsdag 28. februar: Møter med relevante bedrifter, miljøer og personer i San Francisco.
Dag 4 – torsdag 29. februar: Vi tilbringer dagen i Silicon Valley, hjem for store teknobedrifter som Facebook, Google, Apple og Tesla – men også for mange mindre oppstartsbedrifter. Vi besøker relevante bedrifter, og tar også turen innom Nordic Innovation House i Palo Alto.
Dag 5 – fredag 1. mars: Praktisk workshop i KI-verktøy på UC Berkeley. Kursslutt kl. 15:00
Kursleder
Ståle de Lange Kofoed
Kursholder og fagmedarbeidere IJ
BIO
Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Ståle har skrevet to bøker om henholdsvis søketeknikker og datavisualisering. Han har gjennomført en masterenhet innenfor innovasjon og nyskaping ved BI, og holder jevnlig foredrag om hvordan teknologi påvirker journalistikken. Ståle har tidligere ledet studieturer med teknologifokus for mediebransjen til b.la Tokyo, Seoul, New York, London og San Francisco.
Kurs: + overskrift på kurset