Vi har mottatt din søknad. 

Takk for at du søkte deg til vårt kurs. 

Du hører videre fra oss i løpet av kort tid. Hvis du lurer på noe annet, ta gjerne kontakt på kurs@ij.no.

Vennlig hilsen kursadministrasjonen hos Institutt for journalistikk!

AI AI – Lær om kunstig intelligens i San Francisco

Kursleder: Ståle de Lange Kofoed, Institutt for Journalistikk
Write your awesome label here.
 Foto: Canva/ IJ

Hold deg oppdatert på nye kurs!

IJ slipper kurs og andre spennende kompetansetiltak fortløpende. Meld deg på i dag og få alt i innboksen. 
Takk for din påmelding. Ha en fortsatt fin dag videre!

Hvorfor ta dette kurset?

Silicon Valley og The Bay Area er episenteret for AI-utviklingen som har truffet Verden og mediebransjen med full kraft de siste 14 månedene!

På denne studieturen møter vi grunnleggeren av den nye store AI-søkemotoren www.you.com, Richard Socher, kåret av Time Magazine til en av verdens 100 mest innflytelsesrike AI-personer. Han har invitert oss til sin 161 mål store ranch utenfor Palo Alto, for å diskutere utviklingen av kunstig intelligens!

I tillegg møter vi blant annet mediefuturist David Cohn, The Intercept sin Chief Strategy Officer, Sumi Aggarwal, UC Berkeley-professor og AI-ekspert, Shomit Ghose, Avatar- og generativ AI-selskapet Deepbrain, TV-stasjonen KQED, Nordic Innovation House – og vi skal selvfølgelig til praktfulle Stanford University.
I løpet av uken kommer vi også innom temaer som etikk, desinformasjon og opphavsrettsproblematikk ved bruk av AI-verktøy for å generere innhold.

Den siste dagen kjører Sylvia Gallusser fra Accenture/Silicon Humanism en heldags workshop, der vi samler all kunnskapen fra hele uken, og kan stille spørsmålene vi har.
Du kommer hjem med oppdatert kunnskap om både bruken av kunstig intelligens, og hvordan den påvirker samfunnet og mediebransjen. Dette vil gjøre det enklere for deg å ta avgjørelser, og planlegge veien videre for bruk av AI i din egen organisasjon.

Dette lærer du:

  • Hva er kunstig intelligens, og hvordan kan teknologiutviklingen påvirke mediebransjen og samfunnet?
  • Hvilke produkter og tjenester har bedrifter innenfor og utenfor mediebransjen skapt hittil
  • Utfordringer og muligheter AI/KI gir innenfor b.la etikk og opphavsrett
  • Kan vi stole på chatbots og AI/KI-generert innhold?
  • Bli kjent med, og prøve ut noen av de mest kjente verktøyene for generering av AI/KI-basert innhold

Praktisk informasjon

Kurset passer for:
Medlemmer av Oslo Redaktørforening, som ønsker å lære mer om kunstig intelligens, medieinnovasjon og teknologi. 

Søknadsfrist:
Snarest

Kursavgift:

27.000,- per deltaker. I tillegg kommer fly, hotell og måltider som hver enkelt ordner selv. 

Det er mulig å søke støtte via STUP ordningen: 
Her kan du søke om Stup-stipend - frist 1. august, 1. oktober og 1. januar. For spørsmål vedrørende Stup, kontakt Hilde Ljøkelsøy (hilde@mediebedriftene.no). 

Det er begrenset antall plasser.

En foreløpig oversikt for studieturen: 

Dag 1 – mandag 26. februar: Avreise Oslo – ankomst San Francisco. Vi bor i innovasjonssenteret Palo Alto. Felles samling etter innsjekk på hotell

Dag 2 – tirsdag 27. februar: Vi samles på HanaHaus i Palo Alto for en dag med spennende og innsiktsfulle møter med b.la David Cohn, Shomit Ghose, Sumi Aggarwal og Nick Abrahams fra Deepbrain.io. Deretter reiser vi ut til ranchen til Richard Socher i søkemotoren You.com. Socher er en av dem som yter rådgiving til Joe Biden og Det Hvite hus om utviklingen innenfor AI.

Dag 3 – onsdag 28. februar: Møter med relevante bedrifter, miljøer og personer i San Francisco. Blant annet TV- og radiostasjonen KQED

Dag 4 – torsdag 29. februar: Vi tilbringer dagen i Silicon Valley, hjem for store teknobedrifter som Facebook, Google, Apple og Tesla – men også for mange mindre oppstartsbedrifter. Vi tar turen innom Nordic Innovation House i Palo Alto, og gjør besøk på Stanford University, i tillegg til flere andre møter denne dagen.

Dag 5 – fredag 1. mars: Praktisk workshop med Sylvia Gallusser. Kursslutt senest kl. 15:30

Kursleder

Ståle de Lange Kofoed 

Kursholder og fagmedarbeidere IJ

BIO
Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Ståle har skrevet to bøker om henholdsvis søketeknikker og datavisualisering. Han har gjennomført en masterenhet innenfor innovasjon og nyskaping ved BI, og holder jevnlig foredrag om hvordan teknologi påvirker journalistikken. Ståle har tidligere ledet studieturer med teknologifokus for mediebransjen til b.la Tokyo, Seoul, New York, London og San Francisco.
Empty space, drag to resize

Kurs: + overskrift på kurset

Trykk på knappen over for å gå inn i kursrommet. 
I kursrommet finner du praktisk informasjon, program og annet.

Programmet, oppgaver og innholdet i kurset

Ønsker du dette kurset til din bedrift?